Is jouw business nogal een serieuze aangelegenheid geworden?

Jouw blinde vlek als ondernemer is dat je te weinig fun haalt uit het ondernemerschap. In de loop van de tijd is je business nogal een serieuze aangelegenheid geworden.” Ja, je leest het goed… heftige stuf zou je zeggen. Deze zin slaat op mij! Ik deed tijdens een van de vele webinars die ik volgde een ‘online test: welk soort ondernemer ben jij’ en toen kwam letterlijk deze zin er uit (bedankt: Ninke van der Leck).

Bevrijding

Voor mij eigenijk wel een bevrijding deze zin!  In de afgelopen jaren heb ik geen enkel moment gepakt om veel buiten ‘werken en er zijn voor de klanten’ te leven. Hele dagen heb ik gerend en gewerkt om de klanten, die wij hadden volledig alles te geven. Tussen 08:00-22:00 uur staan we klaar voor onze klanten en ook in het weekend kunnen de ondernemers ons bereiken als er iets nodig is. In de meeste gevallen is dat ‘dat ik bereikbaar ben’.  Nooit is/was mij iets te veel! Wat mij erg heeft geraakt is dat je in tijden van ‘ellende’ dan heel snel merkt op wie je kan blijven rekenen en waar je als leverancier en klant echt samenwerkt. De klant die belde en zei: ‘Aniet, ik heb nu geen werk, maar weet dat je uren kan blijven rekenen. Als het straks weer ‘normaal wordt’ komen wij weer bij elkaar, dat komt echt goed’. Ik had de tranen in mijn ogen staan. Maar ook de andere kant heb ik meegemaakt en helaas was dat wel de grootste hoeveelheid van ons werk. Ik blijf mijzelf, maar deze periode heeft mijn ogen wel geopend, dat er maar weinig mensen zijn die er in goede en slechte tijden voor elkaar zijn, zowel privé als zakelijk. Nieuwe vriendschappen ontstaan, maar het vraagt ook het loslaten van bestaande vriendschappen. Deze periode heeft mij veel laten nadenken …. en het heeft mij de tijd gegeven om weer dichterbij mijzelf te komen…

Doen waar je blij van wordt!

Ninke van der Leck vulde in haar samenvatting richting mij aan: “Ook al vraagt het ondernemerschap om focus en slimme keuzes. Waarom zou je niet veel meer dingen gaan doen waar je energie van krijgt en die je echt happy maken? Veel ondernemers denken dat ze harder moeten werken om hun bedrijf harder te laten groeien. Het tegendeel is waar: als je meer fun toevoegt, zal je bedrijf veel makkelijker groeien. Het goede nieuws is dat er een enorme kans voor je ligt! Nu je weet wat je blinde vlek is, weet je ook wat je te doen staat. En dat is: doen waar je blij van wordt!”

De aanjager binnen Prosos

Als ik kijk waar ik blij van word, dan is dat helemaal niet lastig om in te zetten in de werkzaamheden binnen Prosos. Onze rol wordt steeds belangrijker. Alleen zijn wij er heel bewust van dat wij de aanjager moeten zijn van deze ontwikkelingen, om onze relaties dit te laten zien en een arm om hen heen te leggen en te assisteren bij de vraagstukken die voorliggen. Iedereen wil toch zijn business naar een next level brengen in goede en slechte tijden?! Nou daar zijn wij voor: Prosos, de partners in salesgedreven fullservice marketing en communicatie opdrachten. Wij zijn je linkerhand, rechterhand en gewenst je geweten!

Ik voel mij als ‘aanjager’ in een rol waar ik heel blij van word. 

“Een belangrijk spil is de aanjager. De aanjager in het team neemt de rest van het team op sleeptouw. De aanjager is die persoon die de anderen motiveert zonder dat dit motiveren een bewuste activiteit  is. Het is die persoon die ogenschijnlijk over een onuitputtelijke bron energie beschikt. Die verkoper die altijd onderweg is maar op belangrijke momenten altijd op kantoor is.”

Veranderingen bij onze klanten

In de praktijk zien wij een aantal situaties ontstaan. De klant verandert van gedrag, de organisatie past zich aan (of niet) en collega’s moeten anders werken en zich aanpassen aan de veranderingen. En dat gaat niet vanzelf. We krijgen te maken met uitspraken als:

  • Zoals we het al jaren doen is goed.
  • Hoe kunnen wij onze dienstverlening aanpassen aan de veranderende wereld?
  • Hoezo is de nieuwe werkwijze beter? We hebben nog geen resultaat gezien en bij de ander gaat het ook niet goed.
  • Dat kost te veel geld; dat kunnen wij nu niet besteden.

Voorsprong

Wij zien dat het van super belang is, dat wij een echte voorsprong bouwen op de anderen en dat vraagt iets van mij, maar uiteraard ook van de collega’s binnen mijn team. Ik vraag in het creëren van deze voorsprong vanuit mijn omgeving hulp. Het vakgebied is uitgebreid en complex en ik wil juist denken vanuit de vraag van de klant en hoe wij daar antwoord op kunnen geven met onze dienstverlening.

We zijn samen met het team continu bezig met de ontwikkelingen die in ons vak spelen:

    • We zorgen er met ons team voor dat wij op de hoogte blijven en zijn van de ontwikkelingen en trends en komen wij wekelijks met suggesties voor de inzet van media. Flexibiliteit is het toverwoord.
    • Bijscholen is een vast thema in onze week. Normaal waren wij zo druk met ‘werk’ dat het bijscholen er soms tussendoor ‘gepland’ werd. Nu is er veel meer tijd, maar daarmee verbreden wij heel bewust onze kennis in een hoog tempo.
    • We zijn continu aan het experimenteren en testen. Dit doen wij op basis van onze eigen dienstverlening, waarbij wij gebruik maken van veel verschillende tools en waarbij het meten van resultaten gelinkt is aan de doelstellingen die wij met elkaar hebben bepaald voor Prosos.
    • De inzet voor onze klanten is soms anders dan dat wij gewend waren, maar wij zijn dolblij dat wij nog wel mogen doorwerken en daar hoort een aanpassing dan gewenst bij.

Door onze nieuwsgierigheid in ons vakgebied, het samenwerken met collega’s en andere deskundigen en het voortdurend “bijscholen” van mij en mijn collega’s, ontwikkelen wij voortschrijdend inzicht. En dat voortschrijdende inzicht geeft ons de voorsprong die wij nodig hebben en ons het succes brengt. Wij zijn er klaar voor! Ben jij klaar voor ons?

Ik wil heel graag in contact komen om je te assisteren bij de vraagstukken die in jouw bedrijf spelen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *