Van puzzelstukjes naar een aanpak

Tweede Paasdag is in volle gang, vanmiddag heb ik mijn kennis aangeboden om met ondernemers, die vragen hebben over de inzet van social media voor hun bedrijf, in gesprek te gaan. Niet omdat ik het ‘moet’ doen, maar omdat ik het ‘kan doen’. Mijn kracht zit hem in het helpen en ondersteunen van mensen. Heerlijk vind ik dat. Eerlijk gezegd merk ik ook in deze tijden van ‘zorgen en de hele dagen onrust in mijn lijf’ dat ik liever bezig blijf.

Mijn zijn ligt bij mensen helpen, assisteren en verder brengen. Zelf het liefst in de schaduw. Dan ben ik op mijn best, dan sta ik in mijn kracht.

Puzzelen

Pascal, mijn echtgenoot, zet zijn tijd in door ouderen te helpen bij klussen, die op dit moment blijven liggen. Hij heeft 20 jaar in de bouw gewerkt, dus dat raak je echt niet kwijt. Stil zitten is niet zo zijn (ons) ding. Zo met Pasen heeft hij het puzzelen weer wat opgepakt. Als ik daar zo naar kijk, dan zie ik dat hij niet als een kip zonder kop met die puzzel begint, maar hij sorteert op kleur, legt eerst de rand en bouwt dan op basis van, in de ene hand de ‘deksel (afbeelding) en in de andere hand de puzzelstukjes, stapje voor stapje de puzzel op. Hij vindt het een heerlijke ontspannende bezigheid… het brengt mij een stap verder…

Strategie

Ik vergelijk de puzzel wel met het uitdenken van een strategie. Als je weet waar je naar toe wilt, dan is het goed om een doel / gewenst resultaat voor ogen te hebben. Ik ben van mening dat het heden belangrijk is en dat je als je nu niet anticipeert op wat je kunt doen, je ook niet verder komt, maar toch moet je daar ook niet te veel in blijven hangen. Met Prosos ben ik ook bezig met de vraag: “Wie kunnen wij en willen wij zijn als we straks weer los mogen gaan?”. Is het wel straks? Of is het gewoon ook nu? Hebben wij daar wel goed over nagedacht? Wat is er nodig om nu nog bewuster de next-steps voor Prosos te zetten?

Ik besef mij heel goed dat ik als Prosos veel geluk heb gehad. Mijn ‘warme netwerk‘ heeft mij altijd letterlijk omarmt en wij hebben deze zeven jaren werkelijk nooit een dag zonder werk gezeten. Ik zei wel eens gekscherend, Sales? Wat is dat? Het kwam altijd naar ons toe. Als je op terugkijkt, kan je daar wat van vinden. Anderzijds was het ook erg fijn maar moet er nu wel een drastische inhaalslag gemaakt worden. Wij hebben ook altijd veel verschillende doelgroepen mogen bedienen. Voor de werknemers was en is het wel eens lastig dat wij het ene moment voor een administratiebureau werken en het andere moment met een onderwijsinstelling. Toch is ook die veelzijdigheid niet de oplossing voor de uitdaging waar wij nu voor staan. Wij kunnen met Prosos een breed scala aan (online) marketing & communicatie diensten aanbieden, maar wij verzorgen, met name de laatste 2 jaar,  veel contentmarketing-opdrachten voor deze bedrijven. Wat mij betreft is dit onderdeel van het vakgebied toch wel een ‘luxe dienst‘. Het is van wezenlijk belang dat je content goed is opgebouwd en bijdraagt aan het doel wat je hebt, maar voor veel bedrijven is het een aanvulling op hun huidige marketing en communicatie inzet en draagt het voor een klein gedeelte bij aan de einddoelstelling van het bedrijf/bedrijfsonderdeel.

Ik ben van mening dat wij daar een slag hebben te slaan. Wij zijn enorm kritisch naar hoe wij onze klanten kwalitatief kunnen ondersteunen, maar wat als wij net zo kritisch kijken naar ons eigen aanbod? Wat gebeurt er dan?

Aanpak

In het hier en nu hebben wij afgelopen maand gebruikt om klanten te bedienen met onze SOS-Prosos hulp. Daarnaast heb ik een een online programma opgezet zodat ondernemers zelf aan de slag kunnen gaan met het stappenplan ‘Online aan de slag binnen een dag’. Zo kunnen ondernemers met ‘eenvoudige acties, snel resultaat boeken‘. Vervolgens hebben wij met elkaar ons huis op orde gebracht. Ik zelf heb veel tijd ingezet om na te denken over de dienstverlening van Prosos en nagedacht over onze propositie. Zijn wij wel het bureau dat alles ‘een beetje’ moet blijven doen? Moeten wij geen keuzes maken? Of is de keuze juist, dat wij een breed palet aan diensten aan moeten blijven bieden?

  • Hoe kan onze dienstverlening bijdragen aan een bewuster eindresultaat voor de klant?
  • Hoe kunnen wij onze kennis praktisch(er) omzetten zodat de klant beter begrijpt wat wij doen? Zodat hij/zij ook de waarde erkent en inziet?
  • Hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk het verschil gaat maken; dat het niet alleen het opgebouwde vertrouwen is, maar dat je het zakelijk ook kunt aantonen?

Het moet tastbaarder worden en zijn. Juist waar wij zo goed in zijn voor onze klant, ervaar ik als een struggle voor onze eigen diensten. Welke klanten willen gebruik van onze inzet (blijven) maken: wat is onze waardepropositie? In al mijn gesprekken van de afgelopen weken is het voor ondernemers belangrijk, dat je kunt vertellen wat de inzet van dienstverlening oplevert, maar als dat inzet of input van de ondernemer zelf vraagt, dan raak je hem/haar kwijt, of zijn de tussenresultaten gewoon niet gezien. Dat zegt naar mijn mening iets over onze aanpak. Wij zitten hierin nog niet op het zelfde ‘level’ van communiceren.

Inzicht

Veel bedrijven realiseren zich hoe essentieel goede marketing en communicatie is om goed zichtbaar te zijn in hun markt. Moderne marketing is uitgegroeid tot een intensief samenspel van online en offline acties. Word je namelijk beter zichtbaar voor je doelgroep en behaal je concrete resultaten die het verschil maken. Het wordt er zowel online als offline niet makkelijker op, helemaal niet als je je niet full-time met het vakgebied bezighoudt. Als moet ik zeggen dat vertrouwen en samenwerken hierin wel belangrijk is. Hoe houd je elkaar aangesloten? Hoe volg je de wensen en behoeften van je doelgroep tijdens het uitvoeren van de diensten?

Is dit spannend als ik dit zo uitspreek en uitdenk? Ja, dat zeker. In het hier en nu wordt er bewust door een groot gedeelte van onze bestaande klanten onze inzet on-hold gezet. Het is het nog maar de vraag of zij ons terug kunnen vinden als het straks weer beter gaat. Niet dat ik met deze zin ‘zielig’ doe, maar ik ben mij bewust van het feit dat er veel gaan veranderen na deze periode. Bedrijven pakken de draad op een andere manier weer op. Denken zelf ook na of alles wat ze doen, nog zo moeten blijven doen. Of ze het misschien meer in eigen beheer gaan doen of dat ze juist na gaan denken of wat ze qua marketing en communicatie doen, het er in het hier en nu nog toe-doet. Gelukkig hebben wij ook met de meeste relaties veel contact om ze bij te staan in de keuzes die ze aan het maken zijn.

Zo langzamer hand zijn wij toe aan een next-step. Met de bagage van afgelopen weken hebben wij antwoord gekregen op onze eigen strategische keuzes.

Ik ben Anita Holthuis, eigenaar van een fullservice marketing- & communicatiebedrijf. Met het team van Prosos zijn wij graag jouw partner voor salesgedreven marketing- en communicatie opdrachten. Zo kan jij je richten op de bedrijfsvoering binnen je bedrijf. Wij willen je graag assisteren van strategisch t/m uitvoerend niveau. Herken jij dat je alle ballen aan het hooghouden bent?

Samen werken wij aan een duurzame klantbeleving en commercieel succes Prosos het online visitekaartje van je bedrijf!

Inzet Prosos

De online marketeers, die bij Prosos werken, zorgen ervoor dat onze klanten online successen kunnen behalen. Wij starten hierin altijd met een 0-meting met een passende aanpak. Deze aanpak kan je ook zelf doorlopen door aan de slag te gaan met de online training “Online aan de slag binnen 1 dag” Waar sta je als bedrijf? Wie wil je bereiken? Wat is je uitdaging? etc.

Wat heb je al wel en/of nog niet op orde. Denk hierbij aan een huisstijl, een website en/of webshop. Wat dan al snel een vervolgstap is, dat het fijn is als je website er mooi uitziet, maar onze vraag is dan al snel; “Is je website ook vindbaar?” Gelukkig hebben wij met ons team een aanpak, die zowel op de korte als de lange termijn zijn vruchten afwerpt. Met SEO (zoekmachine optimalisatie) wordt een aanpak voor de lange termijn uitgedacht en met de passende aanpak voor SEA (zoekmachine marketing) kan je direct bovenaan komen in de zoekmachines en direct meer aanvragen voor je diensten / producten krijgen. Via de social media kanalen kunnen wij ervoor zorgen dat de gewenste doelgroepen berichten te zien krijgen om getriggerd te worden om kennis te maken met je diensten en/of producten. De berichten verwijzen naar de website en/of webshop om zo ook het gewenste verkeer te genereren.

Voor een effectieve marketing moeten alle relevante onderdelen matchen zowel  online als offline (traditioneel). Prosos helpt je daarbij. Denk aan het ontwikkelen van een branding strategie, een nieuwe positionering en de implementatie hiervan. Maar ook voor het ontwikkelen van een logo, huisstijl, powerpointpresentaties, drukwerk en advertenties kan je bij ons terecht. Naast stilstaand beeld, kunnen wij je ook assisteren door het inzetten video- en fotografen en drone-piloten.

Next step

Wat een puzzel niet met mij kan doen! Ben jij op zoek naar een ontbrekend puzzelstukje? Ben je even kwijt wat je volgende stap kan zijn? Ik maak graag tijd vrij om met jou het gesprek aan te gaan! Neem gerust contact met mij op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *