Vloggen ik wil starten, maar past het bij mij als ondernemer

Het is voor mij nog een best een drempel. Moet ik wel echt gaan starten met vloggen?? Past dat wel bij mij? Eerlijk is eerlijk ca. 10 jaar geleden startte ik op Twitter? en vroeg ik ook de eerste keer “Wat kom ik hier doen”. Waar op ik het antwoord kreeg. “Denk niet te veel na, ga het gewoon doen.” Dus ik denk zelf dat het gewoon een kwestie is van doen en er voor gaan! Let wel, ik pak in mijn leven weinig op zonder voorbereiding?. Dus in dit geval ga ik dan ook wel gedegen te werk en bereid ik mij, op mijn manier goed voor, om te starten. Ik vertel je in ieder geval via een blog graag hoe ik dit doe en misschien moet ik dit ook wel met een vlog gaan doen! ?‍♀️

Vloggen voor Prosos B.V.

Ik weet voor mijzelf maar uiteraard ook voor ons bedrijf dat het een makkelijke en goedkope wijze is om de gezichten achter het bedrijf zichtbaar te maken en te laten zien waar wij in ons onderscheiden van de rest. Zaterdag trok ik mijn stoute schoenen aan en heb een eerste ‘Instagram TV’ vlogje gemaakt. Eerlijk gezegd viel dat nog wel mee, maar nu komt het en slaat ook ergens wat paniek bij mij toe want wat ga ik nu vertellen? Wat ga ik nu doen? Waar start ik? Waarom wil ik dit?

Wie schrijft die blijft

Zoals gezegd ik schrijf al jaren en deel makkelijk mijn leven via tekst en foto’s (Instagram/Facebook) aan de wereld, maar waarom voel ik zo’n drempel met film? Ik zie in alle beroepsgroepen vloggers opkomen of het in het groen onderwijs is of in de advieswereld, maar uiteraard ook in de productie bedrijven wordt getoond hoe producten worden gemaakt en waarom diensten zijn ontwikkeld. Nou, dan moet het voor mij als (online) marketing en communicatie adviseur toch niet zo moeilijk zijn? De ene dag sta ik op een podium, de andere dag geef ik een adviessessie bij een klant en veel dagen werk ik aan de dienstverlening voor onze klant, zoals ook wel gezegd met de ‘pootjes in de klei’.

Hoe zet ik dan mijn dienstverlening in hap klare brokken op beeld? Hoe pak ik dit aan? Wat is hiervoor nodig?

Excuses bedenken

Ik zie het ook altijd om mij heen als ik vraag: ‘Wil je dit en dat voor mij opstarten’, ja dat wil ik wel maar dan mis ik wel: ‘apparatuur, software’ etc. etc. Ik denk eerlijk gezegd als ik naar mijzelf kijk ligt het aan een gemis van ‘durf’ en gek om dat zelf te zeggen, maar ook wel een gemis aan ‘creativiteit en inspiratie’ om een Youtube kanaal te starten. Misschien nog duidelijker verwoord om hier een duidelijk programma voor te maken. Het is direct zo groot en veel en ‘ik moet’ dan toch wel X-keren per maand iets online gaan zetten? Hoe houd ik dat vol? Wie zit daar op te wachten… dus eigenlijk val ik in regelrechte paniek…ipv dat ik kansen zie en daar gewoon mee ga starten.

Ik ben er achter na het kijken van tig-inspiratie video’s dat namelijk alle hardware en software in huis is!
1. Ik heb de nieuwste Iphone.
2. Gewenst heb ik een vlogcamera.
3. Ik heb geluidsapparatuur om ook buiten kantoor het geluid strak op te nemen.
4. Wij hebben voor alle varianten software in huis om te editten.
5. Ik kan zelf intro’s maken en de film editen, maar gewenst kan ik het zelfs laten verzorgen door collega’s in het team.

Vloggende Smarketeer?

Dat is het volgens mij allemaal echt niet. Waar zit mijn publiek op te wachten? Is er behoefte aan een ‘vloggende Smarketeer’, die zich bezighoudt met tig verschillende klanten en die de ene dag een hele gewone werkdag heeft en de andere dag in een hectiek bevindt waar je helemaal gek van wordt?’

Goed, ik heb mijzelf de volgende vragen gesteld:

  • Hoe kan ik video content maken waar ik zelf naar zou zoeken?
  • Waar zoek ik naar op YouTube of Google, of waar heb je naar gezocht op internet?
  • Wat zijn video’s waar je zelf graag naar kijkt?

Zakelijke blog: beantwoord vragen van klanten

Ok. Dat is voor mij een mooie kapstok. Kan ik thema’s en/of onderwerpen bedenken waar ik middels film antwoord op kan gaan geven? Het gaat er in mijn beleving om dat je video’s gebruikt om de vragen te beantwoorden waar jouw ideale klanten mee rondlopen. Mensen gebruiken YouTube als zoekmachine, om antwoord te krijgen op hun vragen. Daar ligt dus een enorme kans voor mij om antwoord te geven op de specifieke vragen van onze relaties en/of klanten. Ook in mijn research is het mij duidelijk geworden dat het niet gaat om algemene vragen, maar om echt specifiek mij te focussen op 1 vraag. Duidelijkheid en helderheid.

Elke video zou antwoord moeten geven op slechts 1 vraag. En op basis daarvan ga je:

  • de juiste videotitel bedenken
  • de juiste thumbnail maken
  • de juiste zoekwoorden uitkiezen

Het doel van mijn video’s wil ik inzetten om beter gevonden te worden in de zoekresultaten van YouTube en Google.

Tips

Als ik alles op een rijtje zet van verschillende blogs en vlogs die ik heb gelezen over vloggen dan zijn de onderstaande 10 tips handvatten die ik ga gebruiken voor mijn eigen planning en structuur.

  1. Wat wil ik met mijn video bereiken (doel)
  2. Voor wie maak ik de video (doelgroep)
  3. Wat is de uitdaging waar ik een oplossing voor aanbiedt (probleem)
  4. Als ik de video na het editten upload is het belangrijk dat het een juiste titel krijgt (zoekresultaten)
  5. De video nemen wij op in de website van Prosos (personalisatie)
  6. Na het publiceren an de video kunnen wij het delen en promoten via de social media kanalen en nieuwsbrief (delen)
  7. In de video vragen om reacties en opmerkingen met de inzet van Call to Actions (CTA’s) (interactie op gang brengen)
  8. Met de kennis die ik ga delen gezien worden als expert) (expertise tonen)
  9. Prosos krijgt een gezicht door mijn stem en letterlijk gezicht ook te tonen (personalisatie)
  10. Met structuur en regelmaat de video’s maken en delen (structuur)

Planning van vlog

Duidelijk is mij gemaakt in alle video’s en teksten die ik heb gelezen over het maken van vlogs dat je in de eerste 30 sec. duidelijk moet maken wat je gaat behandelen in je video. Ik ben zelf erg onrustig van aard, dus ik weet als geen ander dat je gewoon ‘snel antwoord’ wil krijgen op je vraag die je hebt. Wat ook wel belangrijk is, is dat het door het algoritme van YouTube wel goed is om langere video’s te maken. Om direct goed te starten, is het belangrijk dat ik video’s ga maken waarin ik antwoord geef op vragen die jij als klant of relatie heeft.

Op naar mijn/ons videosucces! Wat dacht je er van om bv. maandelijks een inhoudelijk thema toegelicht te krijgen en 1x in de twee weken een tutorial over het gebruik van een social media kanaal?

 

Printscreen igtv: 9 feb. 2020

1 gedachte over “Vloggen ik wil starten, maar past het bij mij als ondernemer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *