Bedrijfs- ontwikkelingsplan; sales- en marketingstrategie
Het is tijd om écht in de actie te gaan. Je wilt de juiste activiteiten gaan uitvoeren om je doelen ook echt te bereiken. Dus ga je eerst de strategie, jouw aanvalsplan, uitwerken. Wij werken dit uit met de inzet van bedrijfsontwikkeling; sales- en marketingstrategie voor waardeontwikkeling voor je klanten en relaties.
Je bedrijfsontwikkelingsplan is een routekaart naar groei, maak het duideijk specifiek en realistisch.
Anita Holthuis- van Leeuwenkamp
Auteur boek Proba
Belangrijke tip:
Hoe meer je kunt aantonen dat jouw product of dienst van invloed is op de core business, de omzet of de kosten van een klant, hoe meer jouw hulp waard is. En hoe makkelijker je product/dienst te verkopen is.
Het belangrijkste bij het uitwerken van je bedrijfsontwikkelingsplan is dat je gaat denken over het proces. Dat je gaat bedenken hoe je kunt zorgen voor onderlinge samenhang. Hoe je aan nieuwe relaties kunt komen en hoe je zowel bestaande relaties als nieuwe relaties een stap verder het proces in krijgt. Die dingen gebeuren niet zo maar. Het is echt een kwestie van geduld.
Een van de moeilijkste dingen van bedrijfsontwikkeling is het denken vanuit de ander. Veel te vaak denken we vooral vanuit onszelf.
Bedrijfsontwikkelingsplan
Je bedrijfsontwikkelingsplan is een routekaart naar groei, maak het duideijk specifiek en realistisch.
1. Kansen voor groei: identificeer waar de groei vandaan gaat komen – creëren van nieuwe producten, toevoegen van meer diensten, betreden van nieuwe markten of een combinatie.
2. Financieringsplan: hoe financier je je bedrijfsgroei? Hoeveel kapitaal heb je? Wat heb je nodig en hoe kom je aan deze middelen?
3. Financiële doelen: bereken welke inkomsten, kosten en winst je hebt als de zaken hetzelfde blijven. Gebruik deze cijfers als basis voor het stellen van ambitieuzere doelen
4. Operationele behoeften: wat is nodig om groei te realiseren aan (extra) mensen, (meer) materiaal en (nieuwe) leveranciers
5. Verkoop- en marketingactiviteiten: zorg ervoor dat je verkoop- en marketingplan stevig genoeg is om je groeiende bedrijf te ondersteunen.
6. Teambehoeften: denk na over de doorontwikkeling van de bedrijfscultuur. De verdere ontwikkeling en samenstelling van de teams etc.
Nieuw
Op dit moment ben ik aan het werk met het schrijven van aanvullende hoofdstukken voor de tweede druk van het Proba-boek. In mijn strategiesessies merk ik dat er steeds meer behoefte en de wens is voor het samenbrengen van businessontwikkeling, sales en marketing. Dat is de reden waarom ik in de tweede druk hier een uitgebreidere aanpak voor heb opgenomen. Deze extra aanvulling kan je inzetten als ‘kapstok’ om je strategie en aanpak uit te werken.
Als eerste lezer van het boek ontvang je uiteraard deze aanvulling(en).