Bereik echte verbinding en betekenis

Waar gaat het in marketing al jaren mis? Hoe moet je je marketing niet inzetten, en hoe juist wel? Deze tijd van praktisch stilstand geeft mij de ruimte om na te denken. Tijd om bij ons zelf te kijken, hoe werken wij en wat maakt ons onderscheidend?

Goede marketeers gebruiken consumenten niet om de problemen van hun bedrijf op te lossen, ze gebruiken marketing om de problemen van hun klanten op te lossen. Wat ons betreft gaat het om woorden als authenticiteit, empathie en emotie. Houd alsjeblieft op met spammen. Om socialmediastatistieken te verwarren met waardevolle verbinding. Om geld te verspillen aan aandacht trekken. Het is 200% belangrijk om gezien te worden, maar wij starten altijd eerst met kijken. Wat gebeurt er om je heen? Waar is je (potentiele) klant mee bezig?

Ik lees veel boeken. Ken jij het boek van Seth Godin, ‘Dit is nu marketing’? De manier waarop bedrijven marketing bedrijven is volgens Godin fouter dan fout. Seth schrijft: Zet niet je marketing in om klanten te misbruiken en het probleem van het bedrijf op te lossen, maar gebruik marketing om problemen van je klanten op te lossen. Niet roepen om te roepen, maar de wereld beter maken. Je marketing laten draaien om vrijgevigheid, empathie en emotie. Dat lijkt voor de hand liggend, maar is het in de praktijk niet.

“DOEL DOOR DOEN” DENKEN
Wij hebben heel duidelijk keuzes leren maken. Wij zijn als team enorme praktische mensen, maar wij wilden hoe dan ook eerst denken met een bijbehorend doel, en dan pas in ‘het doen = in de actie’  aan de slag gaan. Dit betekent dat wij heel scherp en bewust keuzes hebben gemaakt met hele concrete besluiten.

Marketing persoonlijk maken

Het boek ‘Dit is nu marketing’, van Seth Godin, beschrijft hoe de marketingwereld is veranderd. Van massacommunicatie waarbij je het iedereen probeert naar zijn zin te maken naar segmentatie en maatwerk. “Het doel is niet je werk te personaliseren. Het doel is je werk persoonlijk te maken.”

Je wilt als klant het resultaat zien en niet het product wat nodig is om er te komen.
Je ziet een prachtig ingerichte tuin, dan is het tuingereedschap een hulpmiddel. Je wilt een lekkere cake zien, die je kunt maken met een mixer. Het is belangrijk dat je kijkt wat het de klant brengt.

Maak je marketing persoonlijk

Het is belangrijk dat je kijkt wat het de klant brengt.

Durf te kiezen

Een belangrijk, maar voor veel ondernemers lastig, advies uit het boek is dat je als marketeer moet durven kiezen. “Bouw geen merk voor iedereen, daar heb je geen tijd en geld voor. Wees zeer specifiek.” In mijn strategie sessies besteden wij altijd voor het uitwerken van persona’s. Eerlijk is eerlijk het lijkt zo makkelijk, maar als je er mee bezig bent, moet je bewust keuzes maken en vaak wil je te veel verschillende doelgroepen bedienen. We maken het al snel te groot.
Door het lezen van het boek, werd ik bevestigd dat dit echt een belangrijk thema is. Ik ga me richten op wat Godin beschrijft als ‘een kerngroep waarvan de kans het grootst is dat ze iets aan jouw product of dienst hebben. Kies voor de kleinste rendabele markt’.

Als ik op reis ga, lees ik altijd boeken uit de serie ‘De kleine…’. Tijdens mijn reis naar New York heb ik het boekje van Cialdini wel twee keer gelezen. Hier gaat het heel erg over ‘welke mensen trek je aan’. Als je weet welke groep mensen van jouw soort mensen houdt, dan maak je het verschil. Dan kan je deze groep mensen ook helpen met een verandering of het bereiken van succes. Ik heb gemerkt dat dat dat veel leuker is om samen te werken. Je voelt dat het werk wat je verzorgt er echt toe doet en daar groei je weer van als persoon en uiteraard als team.

Storytelling

Wij vinden het heerlijk om een verhaal te vertellen. In onze termen heet dat ‘storytelling’. De laatste maanden heb ik wel gemerkt, dat je daarmee het verschil kan maken. Het biedt vertrouwen en laat zien dat je connectie wilt maken met (potentiele) klanten. Veel mensen onderschatten de kunst van het herhalen. Als je zo lang met een thema of onderwerp bezig bent, wil je weer wat nieuws. Maar juist door het herhalen ondersteun je de kracht van het bieden van vertrouwen en ‘binding’. Een verhaal vertellen is gratis. Je kunt je visie, je mening, je ideeën zichtbaar maken en dat zorgt voor vertrouwen, binding en connectie. Vervolgens kun je dat platform inzetten om te gaan verkopen. Uiteraard als dat het waard is.

Storytelling, hoe zet ik dit in voor mijn bedrijf?

De laatste 3 maanden heb ik veel tijd mogen inzetten om mee te denken, sparringsessies te geven en kennis uit te wisselen. Als jij eens wilt kennismaken en/of samen van gedachten te wisselen, laat het mij weten. Ik denk graag met je mee!

Wie is Seth Godin

Seth Godin is een bekende in de wereld van de marketing. Hij maakt sinds 2018 deel uit van de American Marketing Association’s Marketing Hall of Fame en Time plaatste zijn blog in 2009 in de top 25 van beste blogs. Godin schreef eerder al achttien boeken waaronder ‘Purple Cow’ en ‘Tribes’. Daar voegt hij nu een nieuw boek aan toe. Hierin deelt hij voor het eerst het geheim van zijn marketingkennis: goede marketeers gebruiken consumenten niet om de problemen van hun bedrijf op te lossen, ze gebruiken marketing om de problemen van hun klanten op te lossen. Goede marketeers realiseren verandering. Mag ik een ‘amen’?