De waarde van modellen; het klantwaardemodel
Wauw, wat blijf ik, Marion van Wezel, het mooi vinden wanneer ik iemand echt kan helpen om zijn of haar organisatie in de wereld te zetten. Elke keer weer blijkt dat het hebben van de juiste woorden daarvoor de basis en de kern zijn. Woorden die vertellen hoe en waarom je jouw klant helpt, woorden die ervoor zorgen dat je je doelen bereikt maar vooral woorden die je ogen laten stralen omdat ze je helpen je passie te tonen!
En dat is waarom ik zo dol ben op het gebruik van modellen, en specifiek het klantwaardemodel. Al na de eerste keer dat ik het gebruikte was mij duidelijk, de structuur en het visuele helpen echt om zaken helder te maken. Er was bijvoorbeeld een groep ondernemers waarmee we aan de slag waren met het model. Het bleek dat ze allemaal moeite hadden om te bedenken waarom zij nu eigenlijk “de beste oplossing” voor hun klant hadden. Tot ze samen gingen zoeken naar dat wat hun klant en hunzelf uniek maakte. Door het model, en doordat de groep elkaar hielp, hadden ze aan het einde allemaal wél het verhaal waar ze zo hard naar hadden gezocht. En dat niet alleen, ze hadden ook de energie en motivatie om dit ook echt te gaan vertellen. Dan ben ik blij!
Klantwaarde
Het is een dagelijks terugkerende vraag. Voor onszelf, maar zeker ook voor onze klanten. Wie is je klant, Wat heeft die nodig en Waarom ben jij degene die het allerbeste antwoord of product heeft? Oftewel, welke waarde lever jij aan je klant? Voor veel bedrijven een van de moeilijkste maar ook meest essentiële vragen. Want als jij jouw, klant niet kent en begrijpt, dan worden sales en marketing best lastig.
Wat heeft jouw klant nodig
Toch hebben “wij” ondernemers of sales- en marketing-managers de neiging om te denken dat we precies weten wat onze klant wil. We hebben immers een prachtig product of dienst en we weten heel zeker dat we onze klant daarmee helpen. En daardoor hebben we de neiging om voor onze klant in te vullen wat hij/zij nodig heeft en om aannames te doen over wat de klant denkt.
Kruip in het hoofd van de klant.
Doe geen aannames voor je klant en denk ook niet de pijnpunten van je klant 'zo maar' te kennen!
Kruip in het hoofd van je klant
Het klantwaardemodel (ook wel waardepropositie canvas genoemd) helpt je hierbij. Door de onderdelen uit het model te beantwoorden en daarmee in de hoofd van je klant te kruipen kan je aansluiten op dat wat je klant echt nodig heeft! Daarbij is het allerbelangrijkste dat je echt denkt als je klant en de vragen vanuit zijn oogpunt beantwoord.
Door het invullen van het model breng je jouw klant en jouw product dichter bij elkaar en krijg je inzicht in de manier waarop je jouw klant het beste kunt aanspreken. Zo worden je sales en marketing een stuk effectiever!
Slim met canvassen (TIP)
Het klantwaardemodel is niet het enige canvas dat je kan gebruiken om je leven gemakkelijker te maken. Er zijn vele verschillende modellen die je helpen de werkelijkheid te vereenvoudigen waardoor je gemakkelijker inzicht krijgt en stappen zet. Patrick van de Pijl heeft in het boek “Ontwerp betere business” 20 verschillende canvassen verzameld waarmee je zelf aan de slag kan. Van het bekende Business Model Canvas en de Customer Journey tot innovatiematrixen en het maken van prototypes. Voor elk vraagstuk is er wel een canvas dat aansluit of inspireert. Daarom ligt dit boek ook altijd ergens binnen handbereik voor de nodige hulp en inspiratie.
Wat is jouw favoriete canvas?
Vertel ons in de comments welk canvas jouw favoriet is. En hoe helpt deze jou in je werk? Meer weten over het klantwaardemodel, schroom niet en laat het ons weten. We helpen je graag.