Naamsbekendheid vergroten

Een marketingdoelstelling beschrijft kort wat je wilt bereiken met een marketingactiviteit. We gaan in dit blog verder in op ‘naamsbekendheid’.

Wat is naamsbekendheid? Wanneer je een succesvol merk probeert op te bouwen, zijn er veel manieren waarop je de consument kunt bereiken (en in gedachten kunt houden). Merk- en naamsbekendheid verkennen is een van de marketingmethoden die je zou moeten onderzoeken om de juiste doelgroep te bereiken en invloed te hebben op hun koopgedrag.

De naamsbekendheid vergroten is meer dan de uitvoering van een promotie of campagne – het is een combinatie van goed doordachte activiteiten die de doelgroep centraal stellen.

De naamsbekendheid van een organisatie heeft invloed op het koopgedrag.

Marketingdoelstelling

Hoe kan je naamsbekendheid vergroten

Er zijn veel manieren waarop je als merk of bedrijf kan werken om jouw bekendheid binnen de consumentenmarkt te vergroten. Naamsbekendheid opbouwen gaat echter niet van de ene op de andere dag. Om je merk onder de aandacht van een consument te brengen, vertrouwen op te bouwen en te werken aan het creëren van naamsbekendheid, moet je hier actief aan werken.

Hoe verbeter je dit:

1. Bouw je  naam- en merkpersoonlijkheid op
Wees open en transparant met alle informatie over je bedrijf, zodat relaties meer te weten kunnen komen over jou, de gezichten achter je merk en je merkverhaal. Ook is het belangrijk bewijs van je persoonlijkheid te laten zien.
Resultaat: De klant leert je kennen en herkennen.

2. Blijf relevant
Doe wat mogelijk is om op de hoogte te blijven van trends zodat je relevant actief en consistent bent in je communicatie. Er kan veel merkbekendheid ontstaan door op een relevante manier in een zoekmachine te verschijnen. Dus door de zoekmachineoptimalisatie (SEO) te verbeteren en door ervoor te zorgen dat de website en de inhoud ervan op de eerste pagina komen.
Resultaat: Website bezoeker.

3. Concentreer je op uitstekende klantenservice
Uitstekende klantenservice vergroot de kans dat consumenten je merk aanbevelen aan vrienden en familie via verwijzingsprogramma’s of mond-tot-mondreclame.
Resultaat: referenties en ambassadeurs.

4. Vertel je merkverhaal
Als je product of dienst op veel andere merken lijkt, maakt het persoonlijke bedrijfsverhaal je uniek. Het is echt je eigen verhaal dat je klant helpt verbinding te maken met je organisatie en jouw merk. Dan wil een klant meer over jullie te weten te komen en zullen ze je gemakkelijker onthouden (vooral als je een interessant verhaal hebt). Het vertellen van je bedrijfsverhaal kan dus helpen om een grotere bekendheid op te bouwen.
Resultaat: betrokken volgers, interactie social media.

5. Moedig delen en gesprekken aan
Hoe meer je open staat voor tweerichtingsgesprekken, interacties, betrokkenheid en delen, hoe meer je de merkbekendheid kan vergroten. Doe mee aan gesprekken en communiceer zoveel mogelijk met je klant. Denk na over hoe deze interacties consumenten bewuster van jouw merk kunnen maken.
Resultaat: betrokken volgers, interactie.

Inzet van de verschillende afdelingen:

  • De marketing afdeling wil met (duurzame) activiteiten een grote(re) groep nieuwe mensen bereiken;
  • Sales volgt activiteiten op wanneer mensen betrokkenheid hebben getoond met het bedrijf. Of zij onderzoekt en belt prospects die passen in het ideale klantprofiel;
  • De klantenservice (en overige afdelingen) bereiken de huidige klanten. Door goede service te leveren worden klanten happy, wat van invloed is op vervolgaankopen, maar draagt ook bij aan positief sentiment.

Voorbeeld doelstelling + KPI’s voor naamsbekendheid

Wij van de marketingafdeling van bedrijf Y (Wie) willen aan het einde van het jaar (Wanneer) de naamsbekendheid met 20% vergroten en daartoe willen wij per maand meer dan 100 vermeldingen via social media genereren met (Wat) (Waar) welke de naamsbekendheid (Waarom).

Je kunt ook andere KPI’s benoemen of een lijstje maken. Bijvoorbeeld de groei van het zoekvolume van je bedrijfsnaam, groei van het directe verkeer op je website of groei percentage van je naamsvermelding op social media.

Afhankelijk van de activiteiten zijn er een aantal indicatoren (ofwel KPI’s) die je helpen om de naamsbekendheid te meten. Denk aan bijvoorbeeld:

  • VERTONINGEN: De (bedrijfs)naam wordt vaker onder de doelgroep vertoond;
  • BEREIK: Er is meer direct of nieuw verkeer naar de website;
  • KLANTBETROKKENHEID: Je bedrijf/product wordt vaker genoemd door anderen/klanten;
  • FREQUENTIE: Er wordt meer gezocht door mensen naar je bedrijfsnaam of product;
  • BEREIK: Het aantal volgers op social media.

Vervolg

Twee weken geleden zijn wij deze serie gestart met een blog over het formuleren van marketingdoelstellingen. Zoals je hebt kunnen lezen, zijn wij in dit blog verder gegaan op ‘naamsbekendheid’. Welk doel zie jij graag verder uitgewerkt? Wij sluiten graag aan op jouw vraag!