Wat is een marketingdoelstelling?
Een marketingdoelstelling beschrijft kort wat je wilt bereiken met een marketingactiviteit. De functie van een doelstelling is tweeledig.
- Het doel geeft richting aan je marketingactiviteiten. Je beschrijft immers waar de prioriteiten liggen binnen een bepaalde periode.
- Het doel om een een referentiepunt neer te zetten voor een evaluatie aan het einde van een periode. Als je gelijk of boven het doel scoort is alles top, maar als je onder de doelstelling presteert moet je vaak wat uitleggen. Deze evaluatie maakt de selectie van een SMART marketingdoelstelling extra belangrijk.
Marketing is een zeer divers vakgebied. Dat maakt de juiste marketingdoelstellingen formuleren lastig. Want op welke doelen leg je de nadruk in je strategie, campagnes en rapportages?
Hoe bepaal je de juiste marketingdoelstelling?
Het geheim van een marketingdoelstelling kiezen ligt niet zozeer bij de keuze, maar meer bij het meten en begrijpen van je marketingresultaten. Werk je niet datagedreven, dan wordt het lastig om online je resultaten te kunnen meten om te weten of je je doelstellingen hebt bereikt.
Om succesvol te zijn en je business en resultaten te laten groeien, moet je de wijze waarop je je producten in de market zet afstemmen op de wijze waarop prospects op zoek gaan naar en leren over je producten.
Bron: Brian Halligan
Marketingdoelstelling formuleren: voorbeelden
- Meer verkopen*: Wij willen dit jaar 15% meer verkoop in de webwinkel ten opzichte van vorig jaar. Hierbij tellen alleen de transacties die worden geregistreerd via ons online kassasysteem.(*dit kan alleen doel zijn als marketing hier ook grip en sturing aan kan geven zoals bij E-commerce! Dit zijn eigenlijk salesdoelstellingen)
- Meer leads: Wij willen tijdens onze beursdeelname beurs per accountmanager 5 afspraken voor een pilotlevering van ons nieuwe concept, met minimaal €100.000,- omzet per jaar.
- Meer websitebezoekers: Het komende kwartaal moeten de unieke organische bezoekers (gemeten in Google Analytics) toenemen met 15% ten opzichte van het vorige kwartaal door lancering van nieuwe SEO landingspagina’s, die onze dienstverlening onder de aandacht brengen.
- Meer tevredenheid. De gemiddelde NPS-klanttevredenheid moet over heel het jaar uitkomen op 8%. Dat is 2 procentpunt bovenop onze score vorig jaar en ligt 3 procentpunten boven de benchmarkcijfers binnen onze branche.
- Betere naamsbekendheid. Na de merkcampagne van dit jaar moet ons merk bij 25% van de Nederlanders, die biologisch en vegan eten herkend worden. We meten dit door in onze doelgroep een uitvraag te doen of zij uit hun hoofd x-merken kunnen noemen, waaronder het merk waar aan gebouwd wordt.
Concretiseren doelstellingen
Maak je doel zo concreet mogelijk, door de juiste W‑vragen te stellen: wat wil je bereiken, wanneer en waar gaat het gebeuren, waarom wil je het bereiken en wie wil je erbij betrekken? Beantwoord je deze vragen SMART, Dan heb je een mooie basis staan!
Leuke theorie, maar hoe nu aan de slag in de praktijk?
Ja, leuk zo’n stuk theorie, maar wat betekent het voor jouw organisatie? Volgende week gaan wij wat verder in op de verschillende doelstellingen. Wil je al eerder aan de slag voor je bedrijf? Wij staan klaar om je te helpen. Samen kijken we naar de mogelijkheden en de beste aanpak voor jou. Zo ga jij online groeien!