Hoe bepaal ik mijn marketingbudget?
We zitten gewoon al weer in juli 2021. De eerste aanvragen om te assisteren bij het opstellen van strategieplannen 2021-2022 liggen bij ons op de deurmat. Hoe sta jij ervoor? Misschien wel aan het nadenken wat je komend jaar gaat doen?
Welke verandering wil je realiseren?
De eerste vraag die wij bijna altijd stellen als wij een aanvraag bespreken: ‘Welke verandering wil je realiseren in je organisatie’ ‘Wat wil je bereiken; wat zijn je doelstellingen? Rond september wordt er ook gestart met het nadenken over de begrotingen 2021-2022. Vaak moet je als marketingafdeling ook je marketingbudget indienen. Hoe bepalen wij dit budget? Vaak gaat het op basis van voorafgaande jaren of is het redelijk ‘natte vingerwerk’. Wat als wij nu kunnen assisteren om tot een onderbouwd budget te komen?
- Wat is een marketingbudget?
- Hoe bepaal je het budget?
Marketingbudget
Het marketingbudget is het geld dat jij beschikbaar hebt voor de marketing van je business. Hoe hoog dit budget is hangt helemaal af van jouw bedrijf. Het is belangrijk om daar goed over na te denken. Het bepaalt namelijk de flexibiliteit die jij hebt voor je marketing. En daar komt vaak meer bij kijken dan je wellicht in eerste instantie dacht.
Ca. 90% van de ondernemers weet niet hoeveel het
marketingbudget voor zijn of haar bedrijf bedraagt.
Bron: Carl van de Velde, trainingsinstituut
Bepalen van je budget
Met de vraag ‘wat kost dat?’ kunnen we niet zoveel, als je niet weet welk probleem je wilt oplossen. Wat een investering van €25.000 bij bedrijf A aan omzet oplevert, levert bij bedrijf B misschien niet eens de helft van die omzet op. Er zijn teveel variabelen die het onmogelijk maken om iets te roepen over ‘wat het kost’. Om je marketingbudget te bepalen is het dus noodzakelijk om vanuit je doelstellingen te redeneren.
Hoeveel omzet heb je gemiddeld per klant?
Hoeveel omzet heb je gemiddeld per klant per jaar? Als je dit cijfer kent, dan begrijp je wat een nieuwe klant gemiddeld zal opleveren. Als je dat weet, kan je ook bepalen wat je aan marketing wilt uitgeven.
Probeer hierbij te denken in de ‘customer lifetime value’ (CLV), ofwel de omzetwaarde van de klant gedurende alle jaren dat ze klant bij je zijn. Want de initiële aankoop-waarde zou best laag kunnen zijn, maar de totale klantwaarde een stuk hoger. Het is zinvol om die kennis mee te nemen in de uiteindelijke bepaling van je marketingbudget.
Pas de 10% regel toe
De exacte cijfers variëren van gemiddeld 10,4% (bij B2B) tot 10,9% (bij B2C) van de behaalde omzet, en diezelfde marketingmanagers verwachten dat het budget in het komende jaar zelfs zal stijgen. Afhankelijk van je omzet, kan dat een flinke som lijken voor je marketing uitgaven. Maar besef wel dat dit geen geld is dat je uitgeeft, maar geld is dat je terugkrijgt. Als je het goed doet, zelfs in veelvoud (ROI). Analyseer eerste hoeveel marketingtijd dat jouw bedrijf gaat kosten.
Geld uitgeven lukt ons allemaal wel, maar zo zitten we niet in onze opdrachten. We willen de versnelling van geleidelijke groei vormgeven en realiseren. ~ Rik van Asselt, Online marketeer
Hoeveel wil je betalen voor een nieuwe klant?
Begin eens met 10% van je jaaromzet als marketingbudget!
Een bedrijf met een jaaromzet van 100.000 euro krijgt van ons de goede raad om 10.000 euro voor de marketing opzij te zetten. Wie voortdurend voeding geeft aan de marketing en zijn klantgerichte cijfers spelenderwijs kent, ziet zijn verkoop toenemen.
Een overzicht:
- Advertenties– betaalde kansen om gezien te worden door je klanten. Denk aan fysieke advertenties, native ads, gesponsorde content, zoekmachine advertenties en social media promoties.
- Content creatie– case studies, whitepapers, factsheets, webinars, product video’s, blogartikelen en e-mailcampagnes die je deelt met je (potentiële) klanten voor leadgeneratie en klantrelatie verdieping.
- Software – marketingautomation
- Personeel – want ook loonkosten horen in je budget thuis. Inclusief alle hardware, software en extra’s die ze gebruiken om hun werk te kunnen doen.
- Freelancers – niemand heeft alle kennis in huis en dat kost geld.
Om de inzet in balans te houden, verdeel je deze categorieën nog onder in offline marketing en online marketing. Dus: digitale advertenties (google ads) versus fysieke advertenties (magazine ad), digitale content (artikelen en video’s) versus fysieke content (folders en banners), enzovoorts.
Een paar extra ogen om je marketingbudget te bepalen?
Een extra paar ogen kan geen kwaad in de analyse van je marketingbudget. Wij staan klaar om je te helpen. Samen kijken we naar de mogelijkheden en de beste aanpak voor jou. Zo ga jij online groeien!
Bron: onderzoek van Gartner